Szybki rozwój gdańskiego portu sporym zagrożeniem dla innych portów w Europie

Szybki rozwój gdańskiego portu znaczącym zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Skuteczny rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portówOd pewnego czasu port DCT w Gdańsku notuje rekordy w przeładunkach, a zmiany te zaskakują wszystkich. Kiedy w połowie lat dziewięćdziesiątych rozpoczęto przy nim prace, to nikt nawet nie marzył o czymś takim. W końcówce ubiegłego wieku została zainicjowana idea otworzenia w Gdańsku prawdziwego kontenerowego terminala, ponieważ już wtedy dostrzegano duży potencjał w transporcie morskim. Do wykonania tak ambitnego zadania wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno projektem jak i kompleksową budową. W 2007 roku w czerwcu rozładowana została pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy rozpoczął się bardzo szybki rozwój portu. Bardzo ważnym etapem w jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania jednostek przypływających z Azji. Tym sposobem port w Gdańsku w 2010 roku osiągnął 180 procent wzrostu, tym samym się stając się jednym z najszybciej rosnących się portów na świecie. Tak dynamiczny wzrost wcale się nie skończył, i następne lata również zakończyły się sporym sukcesem.

Następny z milowych kroków miał miejsce w 2011 roku, kiedy do portu zaczęły przypływać najdłuższe wtedy statki mające ładowność 15500 jednostek. Dzięki temu zaczął się on zaliczać do elitarnego klubu głębokowodnych portów w Europie, co stwarzało mnóstwo nowych możliwości, w szczególności biorąc pod uwagę jego doskonałą lokalizację. Port Gdański położony jest w takim miejscu, że obsługuje całą Europę Wschodnią i Środkową, i tak bardzo jak się da wykorzystuje tę możliwość, obsługując coraz większą ilość towarów które są transportowane przez Morze Bałtyckie. Ostanie dwa lata to kolejne wzrosty, co już obecnie umożliwia konkurowanie z większością portów tego regionu, to znaczy Hamburgiem i Rotterdamem. Jak przekonuje w wywiadach jeden z wiceprezesów DCT, Adam Żołnowski, władze portu chcą, żeby jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję, i między innymi w tym celu prowadzone są następne istotne inwestycje. Między innymi rozpoczęła się budowa jeszcze jednego terminala kontenerowego, którzy znacząco powinien powiększyć przeładunkowe możliwości i pozwoli na obsłużenie jeszcze większej liczby jednostek.