Najogromniejszy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

05 czerwca 2015 roku rankiem do nabrzeża Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego przybił MSC Charleston – najogromniejszy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu. Mierzący ponad 320 metrów statek jest zarazem najdłuższym statkiem jaki do do chwili obecnej rozładowywano w Gdyni.

MSC Charleston zrealizowany został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność nieomal 8100 TEU (jednostka równoważna kubatury kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, ówczesny rekordzista, zarówno obsługiwany w BCT, MSC Krystal miał kubaturę 5 762 TEU. Zarazem, statek o rozciągłości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z najogromniejszych, które do tej pory gościły w Gdyni.

MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i zostanie w porcie przez blisko dobę. W tym okresie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek uda się w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.

Wizytacja tak dużego kontenerowca to następny dowód na to, że mimo wahań rynkowych w dalszym ciągu istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni kontenerowców dalekomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Największy kontenerowiec w dziejach portu Gdynia.

Przewidywane na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługę statków o objętości do 12-13 tys. TEU – a więc takich, które stanowią trzon dzisiejszej floty kontenerowców dalekomorskich.

BCT Gdynia z siedzibą w Porcie Gdynia, rozpoczął przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest nie jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Przeszedł w prywatne ręce w 2003 roku. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Jednoroczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a prawdopodobna wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Firma zatrudnia teraz 300 pracowników i monitoruje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Spółka jest w wyśmienitej kondycji finansowej, jest też znaczącym i szanowanym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT ustanawia korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie proponowanych usług. BCT obsługuje zdecydowaną większość frachtów skonteneryzowanych w stosunkach morskich w kraju.

źródło BCT