Gdański port jako brama kolejowa na Europę

Port w Gdańsku jako brama kolejowa na Środkową Europę

Na międzynarodowy transport wchodzi z wielu elementów, najistotniejszą w nim spełniają potężne statki kontenerowe przewożące podczas jednego rejsu blisko piętnaście tysięcy kontenerów. Za to na samym lądzie rosnące znaczenie zaczyna mieć kolej, zwłaszcza w charakterze kontynuacji drogi morskiej. Port w Gdańsku jako brama kolejowa na EuropęŚwietnie w tym względzie wypada Port w Gdańsku, który na dzień dzisiejszy stał się największym portem na naszym wybrzeżu, a równocześnie coraz bardziej liczącym się węzłem kolejowym, obsługującym nie tylko Polskę, ale także sąsiednie kraje Europy Wschodniej i Środkowej. Już blisko 20 procent ładunków obsługiwanych przez port dostarczanych jest właśnie koleją i udział ich co roku rośnie. Niektóre osoby szacują powiększenie transportu kolejowego w ciągu nadchodzącej dekady nawet trzy razy, co na pewno w najbliższym czasie będzie wymagało sporych nakładów w infrastrukturę. Zresztą sporo już się w tym temacie dzieje, bowiem zarówno zarządzający miastem jak i portem widzą możliwości, jaki niesie za sobą rozwój infrastruktury, i w planach jest jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji w okolicach portu w Gdańsku.

Gdański port mniejszy obrót kontenerów równoważyć zaczął bowiem innymi towarami.Mianowicie będzie tu chodzić o modernizację trasy kolejowej dochodzącej do Portu Gdańskiego oraz postawienie nowego mostu na Martwej Wiśle. Inwestycja o takim rozmachu szacowana jest na blisko pół miliarda złotych, ma ona objąć kilkunastokilometrowy fragment trasy na którym znajdują się 24 obiekty. Najważniejszym z nich jest Most nad Wisłą, dzięki jego przebudowie przepustowość linii kolejowej powiększy się aż sześć razy. Most ma mieć blisko 130 metry długości i 21 na wysokość. Dzięki jego podwieszeniu na wysokości 8 metrów nad powierzchnią wody nie powinien powodować żadnego kłopotu na szlaku żeglugowym na rzece, co będzie miało zapewne znaczenie jeśli chodzi o rozwój żeglugi wgłąb kraju. Lecz kompletna inwestycja obejmować będzie dużo więcej, zostanie wybudowanych 12 kilometrów nowej trasy kolejowej, uruchomione także zostaną zaawansowane systemy sterowania ruchem na torach. Po zakończeniu prac transportowe możliwości do terminala w Gdańsku sporo się zwiększą, co z całą pewnością przyczyni się jeszcze bardziej do jego rozwoju.

materiały zaczerpnięte z logistykamorska.pl