Duże zainteresowanie kupnem singapurskiego armatora NOL

Duże zainteresowanie zakupem armatora z Singapuru NOL

Współczesny kryzys na rynku morskiego transportu jest widoczny na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim przyczynił się do znacznych obniżek stawek frachtowych, przez co rentowność połączeń między portami stała się mocno dyskusyjna. Dodatkowo sprawił, że odłożonych zostało wiele zaczętych inwestycji, w tym jeden z większych zakupów na rynku morskich armatorów. Sprawa ta dotyczy zakupu singapurskiej firmy Neptune Orient Lines, która wystawiona została jakiś czas temu na sprzedaż przez aktualnego jej właściciela. Armator ten swoje początki miał w latach siedemdziesiątych i przez minione kilka dekad dorobił się pozycji największego przewoźnika kontenerowego w w tym rejonie Azji. To na działaniu tej linii międzynarodowe znaczenie zdobył też sam Singapur. Poprzez odpowiednie inwestycje port ten zdobył status globalnego centrum przeładunków, i obecnie jest bardzo ważnym portem tamtego rejonu. Ale poprzednie lata to duża obniżka rentowności, w tym trudnym okresie firma NOL zanotowała blisko 1,2 miliarda strat.

Tym singapurskim przewoźnikiem od jakiegoś czasu bardzo mocno jest zainteresowane duże konsorcjum z Francji CMA CGM. Przy pomocy tego zakupu właściciele CMA CMG chcą ugruntować trzecie miejsce na rynku przewozów kontenerowych i mieć większe możliwości konkurowania z dwoma największymi firmami. Na dzień dzisiejszy ich udziały to niecałe 9 procent, zakup NOL dałby dodatkowe 2,7 procenta. CMA CGM przygotowało już wstępną ofertę sfinalizowania transakcji, ale jak twierdzą ludzie z branży raczej nie ma co liczyć na zakończenie sprawy w najbliższym czasie.Spore zainteresowanie kupnem singapurskiego armatora NOL Firma NOL została wyceniona na blisko dwa miliardy dolarów, lecz obecny kryzys na rynku raczej nie sprzyja inwestycjom w takim wymiarze, a z drugiej strony właściciele nie chcą się pozbywać firmy za małą kwotę. Póki co obie strony nie skomentowały tych informacji, ale jest wiadomym, że rozmowy bez przerwy są prowadzone i są na dość zaawansowanym etapie. W grze znajduje się jeszcze Moeller-Maersk, który również prowadzi rozmowy z udziałowcami sprzedawanej firmy, lecz na razie wszystko będzie wyglądać na to, że Francuzi są trochę bliżej tego, żeby dokończyć transakcję.